SPRIT- OG FESTKULTUR


VM-fest på Senatstorvet
PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


VM og MGP
- Topidrætsmænd og deres trænere offentligt berusede.
- Hetz mod folkegruppe.
- Afbrænding af Sveriges flag.
- VM-pokalen i 4 stykker.
Ovenstående står alt for skarpt i min erindring efter Finlands sejr over Sverige i guldkampen om verdensmesterskabet i ishockey søndag den 15. maj 2011.
Paradesejren på 6-1 over arvefjende blev aftenen efter festligholdt på Senatstorvet i Helsingfors. Omkring 100.000 mennesker var på gaden, hertil kom de millioner, der så tv.
Det var omtrent det samme antal, der fejrede bandet Lordis Melodi Grand Prix-sejr tre år tidligere, også dét på Senatstorvet og foran tv. Som bekendt optrådte Lordi maskerede og iført monsterdragter. De havde et program, de skulle igennem, og de var sig selv præcis, som vi havde lært dem at kende.
Dette  var ikke tilfældet med de finske ishockeyspillere og deres trænere og ledere. Stort set alle virkede hjælpeløse, da de havde fået stillet sig op på scenen, og en del gav mig og mange andre det indtryk, at de var kanon fulde.

LØFTEDE PEGEFINGRE
Af den grund kom idrætsminister Stefan Wallin efter dem:

”De finlandske topidrætsmænd er rollemodeller for unge og har derfor et stort ansvar.”

Og Ishockeyforbundet i Finland beklagede, også iflg. Hufvudstadsbladet,

”visse overdrivelser, som fandt sted under guldfesten, og som strider mod Ishockeyforbundets værdisæt”.

Én ting er der derimod ikke sat spørgsmålstegn ved, og det er det, som kaldes ”den finlandske sprit- og festkultur”, og som angiveligt går ud på at drikke sig fra sans og samling.
 Her må jeg protestere, og nu er jeg faktisk forarget.
 For det første er det et fænomen, som findes i en masse andre lande. Det er altså på ingen måde noget, der er specifikt for Finland.
For det andet vil jeg gerne gøre opmærksom på, at den helt overvejende del af de finske statsborgere, jeg i mine seksogtredive år øst for Øresund har set indtage alkohol, gør det udpræget civiliseret.
Og for det tredje vil jeg påstå, at overkonsumption af alkohol i dagens Finland i højeste grad er forbundet med et forsøg på at leve op til en gammel og sejlivet myte om det fortræffelige i at være sanseløst beruset.
Og hvad så?

DANSKE SKOLEELEVER
Jo, og nu kommer den egentlige grund til, at jeg har taget ovenstående noget pinlige emne op:
I et tillæg til Dagbladet Information kunne man for godt en uge siden under overskriften ”Det er usmart at være fuld”, læse om en ny trend blandt danske skoleelever, som har haft europarekord i druk. Jeg synes, at artiklens indhold fint rummes i følgende citat af alkoholforskeren Jakob Demant:

”Man vil have kontrol. I gymnasiet er det ildeset at være fuld halvdelen af fredagen - det var jo nærmest det normale, dengang jeg var studerende. Og om mandagen skal man ikke møde op og være helt smadret.”

Ifølge artiklen har den nævnte udvikling i de unges spit- og festkultur fundet sted i de sidste få år.
Jeg har hørt, at en lignende tendens kan spores i Finland.
Så mon ikke minister Wallin og Ishockeyforbundet på lidt længere sigt har noget at glæde sig til, når Finland igen gør sig bemærket med en storsejr?

OG SÅ TIL SLUT: TIL LYKKE MED SEJREN, FINLAND, DET VAR EN FANTASTISK KAMP, HVOR SEJREN GIK TIL DET HOLD, DER FORETJENTE DEN!


ANNONCE:  

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar