I FORM





I Form, 15/2012





PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.






I Form er et magasin, jeg inden for de sidste måneder har stiftet bekendtskab med. Det kommer hver tredje uge, og jeg ser og læser gerne i det.
På omslagene af de fem numre, jeg har foran mig, mødes jeg af fotografier af kvinder, der ser direkte ind i kameraet. Deres energi er umiskendelig. To af dem er våde af sved, og én driver af vand. Fire af dem viser tænder, som er kridhvide. Den femte har lukket mund og katteagtige øjne. Hestehale er den foretrukne frisure.
Alle udstråler et lidenskabeligt tal ikke til mig om alder!!! Men nøgternt betragtet kan alle takseres til et sted mellem treogtyve og syvogtredive. Og deres projekt, som præsenteres i tekst og billeder på magasinets godt firs sider, er at holde sig forfald af enhver art fra livet.
Hvordan gør man det?
Man finder vægtfælder og danser zumba; man spiser lækre salater, i september med blåbær; man henter råd hos I Forms eksperter; man anskaffer den cooleste udrustning til crossfit; man dyrker yoga for at give sit løb lidt mere skrue; man finder instinkterne og urkraften gennem tantra; man træner sig til sin drømmekrop med lækre gadgets; man finder slik uden sukker og mad, der beskytter mod cancer; man vælger mellem to genveje til halvmarathon; man renser hjernen med toogtyve enkle kneb; man finder nøglen til ny energi; man får en flad mave; man lærer at elske sund mad og blive hovedpersonen i sit eget liv.
Øvelser og opskrifter er enkle, instruktivt illustreret og lette at følge. Hvis man altså ikke er bange for at anstrenge sig. Og der sidder selvfølgelig moderigtigt tøj på de veltrænede kvindelige modeller, der udstråler instinkt for basal energi.
Med ét ord er I Form et magasin, der ud fra en moderne, individualistisk synsvinkel ivrer for folkesundhed. Den primære målgruppe er kvinder, men de fleste råd og vink kan børn i alle aldre og til og med mænd drage nytte af. Måske ikke direkte af det om, at chancen for at blive gravid ved reagensglasbefrugtning mindskes radikalt for kvinder, der drikker mere end fem kopper kaffe om dagen. Men skulle man nu kende en, som… Osv.
I seneste nummer af I Form er der en artikel over otte sider, der handler om at blive slank på sofaen. Det lyder som et eventyr for mig, tænkte jeg! Netop som jeg sank ned i sofaen og drømte om wienerbasser og flødesovs, blev den skepsis reaktiveret, som jeg altid har næret mod populære fremstillinger med enkle illustrationer.
Men den blev grundigt snydt, min skepsis. For vægttabet på sofaen kommer ikke af sig selv. Der refereres til en såkaldt efterforbrænding (der lærte jeg et nyt ord), som først virkelig hitter, når træningen har været hård. Efter en let spadseretur er efterforbrændingen på 10, som skal lægges til de allerede 155 forbrændte kcal., og den bliver afsluttet efter et kvarter. Efterforbrændingen for hård styrketræning, hvor selve træningen forbrændte 250 kcal., går over et helt døgn og giver et minus på yderligere 175 kcal.
 Kort sagt: Træn, så sveden sprøjter, og gå hjem og slap af. Dét batter!
I Form er fyldt af opdateret logik for burhøns med personnære synsvinkler og gammelkendte husråd i sur-sød sovs. På den måde fylder det drømmen om at kunne blive bedre til det, man hengiver sig til med kraft og finesse. 
Sagde nogen, at det var en dårlig målsætning?
 ***
 Næste tirsdag skal min blog dreje sig om en genvej til en bedre hukommelse. Fremgangsmåden har væsentlige lighedspunkter med ovenstående genvej til vægttab. Men selv om metoden, som er mere end et par tusind år gammel, er fyldt af billeder, har den ingen illustrationer.



ANNONCE:

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar