FORÅR



Digte blir sået





PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.

   


Blomster på eng og i potte.
Banket blir mangen en måtte.
Plæner blir slået
og digte forstået
for nu er det forår i Danmark.

Dette vers om foråret afslutter digtet Årstiderne (i den endelige version) af Benny Andersen.

Jeg kom til at tænke på det i morges, da jeg gik til postkassen over min finske græsplænen.
For tre uger siden kunne jeg stå på ski, når jeg hentede posten.
Nu var græsset grønt, der går ikke mange dage, før det skal slås.
Det vil sige: Før jeg skal slå det.

I digtet er det anderledes. Her foregår det alt sammen i passiv.
Helt uafhængigt af sådan en som mig, der altid banker, slår og forstår mig på.

Foråret er komme.
Jeg gider ikke at spørge meteorologerne om hvorfor.
Det er der, det er nok.


ANNONCE:

 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar