KÆRLIGHEDENS FORELØBIGE SEJR


Ill. Linda Bondestam






PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



En god bog er en ven, man er glad for at være sammen med og ked af at skilles fra. En god bog er en kæreste, man tager med i seng og falder i søvn med på puden ved siden af sig. En god bog kan man være sammen med masser af gange og hver gang opdage noget nyt. Man kan le sig halvt fordærvet af en god bog og blive klog – ja, som en bog, men også på livet uden for bogen. Med bogen kan man rejse ud i verdener, man altid har længtes efter uden at ane, at de fandtes. En god bog vil man ikke lægge fra sig, så hellere lade sovsen brænde på. En god bog har ingen aldersgrænser. Man kan finde sig selv i en god bog og se andre på en måde, man aldrig før har set dem. En god bog kan mere, end man tror, og man kan vende tilbage til den, selv når strømmen svigter, for den flyder ikke rundt på en skærm – i hvert fald ikke med nødvendighed. Og så kan man læse den højt. Også for andre end sig selv.
Sådan en bog er Diktatorn, en illustreret roman i fjorten korte kapitler, af Ulf Stark og Linda Bondestam
En diktator er som bekendt en, der vil bestemme alt, og denne bogs diktator er ingen undtagelse. Siger han Hop på et ben! er det bare at hoppe på et ben. Siger han Slå koldbøtter! så skal alle gøre det. Ellers er det fængsel. Når han skal i seng, bestemmer han nattehimlen frem med måne og stjerner og skråler Sov! til sig selv, så han må adlyde.
Diktatorn i Diktatorn har et stort, sort overskæg sat fast om nakken med et gummibånd, han bærer militærkasket med rød stjerne og må stå på tæer, når han skal tisse af om aftenen. Ude i skoven får han myrerne til at myldre og stene til at tie. I MINIsteriet, hvor han tilbringer dagen, træner han ihærdigt på at blive bedst til at rokke med ørerne og at skrive sit navn, for det skal en diktator kunne. Alt, hvad han skriver, betyder Jeg Jeg Jeg Jeg, og det er, hvad han tænker på.
Men romanen rummer også et kærlighedsdrama. Det er der lagt op til fra første side, og det accelererer romanen igennem.
Forgæves har Diktatorn drømt om og gjort tilnærmelser til Sirkka med de blåbærsblå øjne. Men hun lever i en verden med dyr og babusjkaer, og det er en hel anden verden end hans, hvor der køres i kampvogn med rejst kanon og drømmes om spioner og soldater. Og det vækker ikke hendes allermindste medlidenhed, da han efter pudekrigen med Ali må have hovedet viklet ind i en hel rulle gazebind.
Efter opgøret med Jussi, trekantsdramaets førsteelsker, som han
spænder ben for foran et stateligt fyrtårn med sekstant og løgkuppel, afvises Diktatorn endeligt:

Ska vi gå tillsammans nu? frågar diktatorn.
Aldrig i livet, säger Sirkka. Då går jag hellre med en apa.

Det er virkelig en rå replik, som kunne tage modet fra hvem som helst. Men ikke fra Diktatorn. Efter at have vinket farvel til Sirkkas højre vante, der hænger på knagen med en appelsin én plads fra hans egen bananknage, hvor hans overskæg har hængt hele dagen, bestemmer han sig:
I MORGEN VIL HAN VÆRE EN ABE.
På sidste opslag ser vi ham i en venlig jungle med et appelsintræ i midten, en mængde blomster og en masse grønt, der optager farven på hans grønne dragt. Han går foroverbøjet med hængende arme mod sin far, der venligt smilende strækker en banan frem.
Det er præcis samme frugt, som vi ser skallen af på den illustrerede romans allerførste opslag, mens faderen klædt som tjener holder diktatorpyjamassen med femtakkede stjerner, og moderen bøjer sig frem med et halvt glas mælk med sugerør.
Men over hele sceneriet svæver pigen med de blåbærsblå øjne i balletskørt. Vi ved endnu ikke, at det er Sirkka, her er hun blot et drømmesyn. Men drømme kan erobres, og det er Diktatorn til allersidst i historien på vej til at gøre ved at abdicere fra sin position som hersker og bevæge sig ned på en mere ydmyg plads i menneskets biologiske stamtavle. Også de talrige billeder af små børn og hunde i harmonisk samvær, tydeligst på opslaget ved siden af kapitlet Änglagröt, vidner om en naturlig nærkontakt mellem børn og dyr.
Som voksen læser indser man hurtigt, at Diktatorns egentlige styrke er at sige Nej! For eksempel til kys og godnateventyr. Eller påståeligt at kræve mad, når det alligevel er spisetid. Det har han fælles med børn i sin alder. Men det sidste viser også, at han er ved at indrette sig efter virkeligheden.
Hans bratte overgang fra diktator til abe er ligeledes en prøve på den modning, der normalt finder sted, når et menneske, barn som voksen, er ved at finde sin plads i et fællesskab. Og den skal netop findes med udgangspunkt i erkendelse af egne begrænsninger, ikke erobres med den omnipotens eller almagt, som tillægges guder, og som diktatorer, store eller små, altid ender med at løbe sur i.
Diktatorn i Ulf Stark og Linda Bondestams illustrerede roman undgår ikke knubs og oplever ensomhed og udenforskab. Men det er lærepenge, som giver en indsigt, han kan komme videre med. Ser man på omslagets venstreside over for titelbladet, pranger der en rød rose som det første billede. Det er en blomst, der normalt lover kærlighed Sirkkas, måske. Og det er en kærlighed, som Diktatorn vil bøje sig for at fortjene. For kærlighed får man ikke gennem vold eller ved at påkalde sig medlidenhed.
Men kærlighed opstår også ved at leve op til kærlige voksnes kærlighed. Gode rollemodeller, hedder de med et slidt udtryk. Og se! bogen florerer med kærlige voksne, der med et forstående smil bøjer sig for billedbogens lille diktator i en verden, hvor venlig ironi sammen med blomster og dyr fylder godt.
Det gør også kyrilliske bogstaver og røde stjerner, og her er der noget at navigere igennem, hvis man vil besejre sit diktatorjeg og finde sin plads i fællesskabet. Derfor indgår også søkort, et fyrtårn med kompas og togbilletter som en naturlig del af de billeder af den vanskelige rejse fra omnipotens i egen indbildning til et helt almindeligt menneske med et uslukkeligt behov for andre menneskers nærvær og kærlighed. At der virkelig er fare på færde ses af nogle af selve tekstens bogstaver, R, O, Ö, S, G, N og B, som tenderer mod at blive kyrilliske.
Den illustrerede roman Diktatorn fortæller levende om kærlighed og had, kamp, sejr, nederlag og selverkendelse kort sagt alle de følelser og komponenter, som skaber store romaner. Og så er den til og med morsom. Jeg er ikke færdig med Diktatorn endnu. Hver gang, jeg slår op i den, opdager jeg noget nyt, både i billederne og i teksten og i forholdet imellem dem.
Til slut skal jeg nævne, at Ulf Stark kommer fra Sverige, mens Linda Bondestam er finlandssvensker. Deres illustrerede roman Diktatorn udkom i 2010 på Söderströms og er solgt til oversættelse til tretten sprog, blandt andet dansk.



ANNONCE:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar