GULERODSMARMELADE I NOVEMBER












PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



November har slæbt sig af sted i seks og tyve dage
af seks og tredive timer
uden mindste tegn på at gå over.
Jeg har badet i terapilys.
Kastet D-vitaminer i halsen med begge hænder.
Læst Henrik Nordbrandts digt om årets 16 måneder.
Forfra.
Og bagfra.
Med ironi. Med patos. Med fortvivlelse.

Året har 16 måneder: November
december, januar, februar, marts, april
maj, juni, juli, august, september
oktober, november, november, november, november.

Det hjælper ikke.
Ingen ting hjælper.
Andet end min mors gulerodsmarmelade.

Den er fra den gang, mandler var en luksus.
Appelsinerne dyre.
Gulerødder pr. definition økologiske.
Sukker uden rationeringsmærker en menneskeret.
Og kødmaskinen et nødvendigt redskab i enhver husholdning.

Gulerodsmarmeladen smager godt på både rugbrød og franskbrød, og er man helt nede i kælderen og bare kan sukke NOVEMBER! NOVEMBER! NOVEMBER! NOVEMBER! er en teskefuld lige ud i luften en sikker modgift mod et femte, et sjette, et syvende og et ottende suk af NOVEMBER!


Gulerodsmarmelade.

2½ kg gulerødder
4 apelsiner
3 citroner
2 kg sukker
2 spiseskefulde mandler.

Gulerødderne renses og skæres i skiver og koges i vand paa højde med gulerødderne. Apelsiner og citroner presses for saft, og skallerne koges med.
Naar gulerødder er møre, køres det hele igennem kødmaskinen og kommes tilbage i gryden med kogevandet og sukkeret, koges ca 5 min uden laag, derefter kommes de snittede mandler og saften af apelsiner og citroner i.
Naar det hele er kogt godt sammen, da 10 min, kommes syltepulver eller konserveringspulver i (se opskriften paa pulveret) og marmeladen hældes paa rene glas.

God held og fornøjelse.



ANNONCE:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar