SAMTALE ELLER NØDVENDIGHED





PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



I dagens politik vader vi i nødvendigheder.
Nødvendigheden af en fortsat stram integrationspolitik er åbenbar.
Atomkraft er jo en nødvendighed for at redde klodens klima.
Alle må dog indse nødvendigheden af at sætte velfærdsstaten på skrump for at redde den.
Signalet er hver gang, at det hjælper lige fedt at forsøge at ændre med fornuftens stemme som at skrige sig hæs i protester.
Hvor sløjt det står til med den demokratiske samtale, fik jeg for nogen tid siden et eksemplarisk eksempel på.

Det skal vi da diskutere,

lød det fra en garvet politiker – nærmest som et citat fra den store håndbog i demokrati.
Bemærkningen (fra den tidligere formand for Socialistisk Folkeparti, skatteminister Holger K. Nielsens) var svar på, at mange i hans parti ønsker SF ud af regeringssamarbejdet med Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre. Men uanset hans egen positive holdning til samarbejdet blev bekendelse til netop den demokratisk samtale forsidestof i dansk presse som et signal om en regering på afgrundens rand.
Havde han i stedet sagt:

Nødvendigheden af SF’s forbliven i regeringen kan der jo  ikke herske nogen som helst tvivl om,

havde han talt som dagens politiker, der dækker sig bag bedreviden, bag formaninger, bag henvisninger til den store nødvendighed.
For demokrati er ineffektivt. Det ved vi jo.
Det sinker beslutningsprocesserne. Det er bevist.
Det bremser innovationer. Det ser man hver dag.
Det hæmmer konkurrenceevnen. Vi bliver sidst i klassen.
Det dæmper væksten. Armod står for døren.
Derfor er hurtige beslutninger, kontinuerlige innovationer og en potent konkurrenceevne nødvendige for at fremme befolkningens tre store V’er: Vækst, Velfærd og Velbefindende.
Se på Kina!
Som objekt for nødvendigheden er borgeren midlet for at nå resultater.
Er dette politik? Nej!
Ideologi? Nej!
Nyliberalisme? Nej!
Dette er moderne management i tjeneste hos den store nødvendighed.
Så er det jeg spørger:
– Hvorfor?
og
– Til hvis bedste?
 

ANNONCE:


ORD OG SKRUER – EN BETRAGTNING


Frederikke af Biskops-Arnö fik nyt ror


PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr                   
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Med ord kan man danne sætninger, med skruer kan man føje de forskelligste materialer sammen til nye former. Når det rigtig lykkes, kan det ene blive til ordkunst, det andet til kunsthåndværk.
Eller der kan komme en brugsanvisning eller et dørhåndtag ud af det.
Jeg vil ikke beskrive mig selv som ordsamler. Den slags overlader jeg til professionelle ordbogsredaktører, som registrerer og klassificerer ord og fortæller om deres oprindelse, betydning og brug. Men jeg er uden tvivl en stor ordbeundrer og glad for at lære nye ord, som alene eller i selskab med andre nuancerer mulighederne for at forstå og udtrykke sig – eller giver adgang til nye oplevelser og indsigter.
Med ord kan man skabe det, som ikke før fandtes. Men man skal have fat i de rigtige. Man skal finde ud af, hvordan de skal føjes sammen, og det kræver, også når man er ude på at skabe noget nyt, der fungerer og giver betydning, kendskab til de gamle former.
Sådan ser jeg på ord, og stort set på samme måde ser jeg på min omgang med møtrikker, skruer og bolte.
Nu skal ingen tro, at jeg sådan går og samler på den slags. Eller på søm for den sags skyld. Eller planker og spånplader. Egentlig samler jeg ikke på andet end på julemærker. Det andet er bare noget, der er kommet, fordi jeg har skullet bruge det i en bestemt anledning i forbindelse med reparationer af uophængte gardiner, et miserabelt køkken, en plimsoller af en motorbåd eller til konstruktioner af ting og sager, som man ville have levet lige så lykkeligt uden. Stylter, som man falder ned fra. Fuglekasser, som katten plyndrer. Sparkebrætter, der alligevel ikke hindrer bolden i at flyver ind i naboens vinduer. Hytter, vindmøller og vandmøller og batter til stangtennis.
Til alt dette, undtagen til batter til stangtennis, går der anseelige mængder skruer og møtrikker. Og da jeg på grund af lange afstande til isenkræmmeren har gjort det til en vane hellere at købe lidt for meget af den slags end lidt for lidt og siden gemme det, der er blevet til overs, har der gennem årene samlet sig et anseeligt lager af forskelligartede hjælpemidler til at føje de forskelligste emner sammen.
I min bevidsthed og med mine hænder, der lige nu rammer tangentbordets taster og får ord og sætninger frem på skærmen, handler disse sammenføjninger også om at udtrykke sig.
Det altafgørende er at finde det rigtige materiale til formålet, men det er ikke altid så enkelt.
Er det ord, jeg savner, er det somme tider løsningen at gå på opdagelse i en synonymordbog. Og i min verden er det hver gang lige spændende at undersøge, hvilke muligheder sproget giver, både hvad angår variation og præcision. Når jeg så måske efter lang tids søgen har fundet det rigtige ord eller udtryk, er det ikke for meget sagt, at en stærk følelse af lykke overvælder mig. Skuffelsen ved ikke at finde er lige så stor. Men størst af alt er den stædige nysgerrighed.
Hvis det er en bestemt skrue, jeg mangler, er det ofte en nervepirrende oplevelse at vandre forbi isenkræmmerens udbud, der ligger i kasser eller præsenterer sig i plastikposer, hvis de tilhører den dyre, rustfrie kategori. Men det er ikke bare længden og tykkelsen, som afgør valget. Materialet, spidsen, gevindet og hovedet er af afgørende betydning for at få den letteste arbejdsgang, den optimale holdbarhed og det rigtige udtryk i det færdige arbejde.
Tag for eksempel noget så essentielt som skruens hoved. I mine egne skuffer med skruer finder jeg linsehoveder, panhoveder, halvkugleformede hoveder, flade hoveder, fladt forsænkede hoveder og franske skruer med sekskantede hoveder.
I nogle af de gamle skruer er kærven lige, men de fleste har krydskærv, nogle få har unbrakokærv, og endnu færre torxkærv. En del er af rustfrit stål, hovedparten er el- eller varmegalvaniserede, mange er af kulstål og en overraskende stor mængde af messing. Når her til lægges et større antal skruetyper beregnet til de forskelligste materialer og funktioner, som udtrykker sig i gevindets udformning på en lang skala fra groft til fint og skruernes længde og tykkelse, har vi et næsten uendeligt væld af kombinationsmuligheder. Eller hvis vi skal anskue det æstetisk: af udtryksmidler.
De florerer i min skruesamling, der i sig selv er et udtryk for, at mine jagter på skruer har givet resultat. Og hvad sådan jagt angår, kan man på forhånd være temmelig sikker på, at de rigtige skruer findes. Rationalet i dette er, at det meste af det, man er i gang med, grundlæggende betjener sig af kendt materiale. Formen, derimod, kan man efter omstændighederne forholde sig kreativt til, idet man tilpasser den hensigten, man i forvejen har med det hele – eller finder og udvikler under arbejdets gang.
Dét er det sjove. Og jo mere umuligt, ens forehavende er, desto sjovere bliver det undervejs, og når det lykkes.
På den måde kan man måske ende med at skabe godt håndværk, som fungerer og har æstetiske kvaliteter. Og godt håndværk er immervæk bedre end dårlig kunst. 


ANNONCE: