DIGINATIVER OG TAKTILISTER






PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Jeg har læst et nyt, dansk ord, diginative. Så  vidt jeg forstår min Wikipedia, må det være afledt af digital native, der i 2001 blev præget af Marc Prensky med bogen Digital Natives, Digital Immigrants.
Nu har det fået en dansk form, bestemtheds- og flertalsbøjningerne  diginativen og diginativerne ligger lige for. Udtalen på tilnærmet engelsk går ubesværet i ubestemt ental, de andre former må man nok vænne sig lidt til, for de danske endelser vil ikke udtales på engelsk. Det bliver altså som i tilfældet roastbeef, roastbeaferne. En sær blanding af engelsk og dansk, men i mine ører lyder denne løsning i hvert fald bedre end den pæredanske rostbøf, rostbøfferne, der mest har klang af en snobbenedadjoke.
Det lykkedes mig ikke at google mig til et eneste dansk hit med hverken diginative, diginativen, diginativer eller diginativerne. Men nu findes ordene altså, på nettet.
Førnævnte engelske kilde definerer en digital native som en person, som er vokset op med den digitalteknologiske udvikling eller er født omkring to tusindtallet, da digitalteknologien slog igennem, og som fortrinsvis og ubesværet anvender denne teknologi.
Modbegrebet eller antonymet er digital immigrant (dansk: digitalimmigrant), der defineres som en person født før digitalteknologien, som han anvender sporadisk.
Og så er der naturligvis digitalignoranten (også med dansk udtale). Ham er der ikke meget liv i, det blev til nogle få tusind hits på google, mens digital native scorede millionvis.
Det er en tendens til fordel for diginativerne, der er svær at afvise med, at den er udledt af et digitalt medie. På den måde set er folk, der som taktilister (fra latin tactilis afledt af tangere, røre, berøre) klamrer sig til papir i troen på, at ord bliver mere konkrete via dette medie end på en skærm, i dag totalt agterudsejlede. Taktilisterne er som børn, der skal røre og smage på alt, de er som drøvtyggende køer på en sommereng, mens digitalnativerne reflekterer, diskuterer og skaber hurtigt.
Herover sukker taktilisterne. Ingen ting bliver gjort færdigt! Ingen ordentlige analyser. Intet er seriøst!
Jamen er det ikke herligt! Noget kan noget, noget andet kan noget andet.
Hvis taktilister i alle lande tror, at de kan redde verden, må de se at forene sig i en offensiv! Og hvorfor ikke starte med en facebookgruppe under navnet taktilisme?

PS Ordene taktilist og taktilisme er i øvrigt splinter nye. Jeg svedte dem netop ud i sommervarmens plus 30 grader.


ANNONCE:

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar