ØJEBLIKSBILLEDER FRA EN DAG I DANMARK



Kærlighed på guldgubbe fra Gudme









PROFIL
Asger Albjerg       
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Det er i lavprisflyet til Copenhagen Airport, jeg ser den første dansker i lang tid. Casual jakke, over middelhøjde, grånet hår og karseklippet. Han skal ind på tredje række. Ingen plads til hans håndbagage i form af kuffert og større taske i blankt læder. Mens det står på gulvet og spærrer for trafikken ned gennem flyet, river han et par bags i kanvas ud og stopper dem ind længere nede ad gangen, smækkede lågen, en gang, en gang til. Tredje gang lykkedes det. My computer, stønner en fyr bag mig. Den karseklippede skridter op til sin plads, skubber sin egen bagage ind og dumper ned på sit sæde.
Trafikken på motorvejen på vej mod Sjællands Odde er tæt som novembermørket. Jeg ligger i venstre kørebane og holder hastigheden som den forankørende, hellere lidt over end under. Lange blink i bakspejlet. Efter nogle sekunder søger jeg mig ind i højre kørebane. Nå-ja, hvis han nu absolut vil. Hans signalhorn brøler, mens han suser forbi.
Han kører frem og bakker for at få en bedre position, når bilerne om lidt må forlade færgen. Med kanten rammer han fronten på bilen bagved. Den giver efter som en ballon og retter sig ud, da han igen kører frem. Manden i den påkørte bil rører sig ikke, først efter nogle sekunder åbner han langsomt døren og står ud. Med håndfladen stryger han over sin bils forparti. Børster støvet af. Stryger igen. Søger efter skrammer med en finger. Går ind og sætter sig.
Nu er det min tur til at køre ud. Til venstre for mig gasser en bil op. Den er gammel og rød, chaufføren har måne, ser jeg, idet jeg lige når at hugge bremserne i.
Endelig er vi i land i Århus, byen ved åens munding eller Aros, som kunstmuseet i centrum har taget navn efter. For første gang er jeg i samme rum som den gigantiske Boy helt omgivet af skoleelever og pensionister. Nøj! Godt lavet! Hvilket syarbejde! Se hans negle!
Jeg ser af måden, hans tæer krummer sig på, at han er ved at forberede et spring.
Kældershowet lidt fra er skabt over Dantes Inferno. Stærkest rammer mig første kreds med ansigtsløse, sort-hvide statister i alles kamp mod alle, men uden at slå og slås. Hvorfor skulle de? De ligger alligevel døde i sidste billede.
Så ind i udstillingen Out of the Darkness, der med løftet om rammer snyder sin beskuer ind i forvildelse og slutter med en akademisk forelæsning op og ned ad en væg. Her påberåbes modernitetens kompleksitet og stilles det evindelige spørgsmål om meningen med livet og kunsten i en verden med globale udfordringer i hidtil uanet målestok. Mit eget svar så jeg hvirvles rundt i den lange, sorte gang af loftsvifter fra sydstaternes sumpe og oplyst af spotlightet på Edvard Munchs portræt af en mandril. Oho-ja-ja, her er der noget at bide i.
Det samme gælder Michael Kviums forvredne karakterstudier, tredive gange tredive centimeter måler de, imponerende i deres variation og vulgaritet. I hundredvis befolker de begge vægge i en korridor, de er som vokset ud af mørket, og i lyset mellem dem går vi, deres tilskuere, og genkender måske noget vildtgroet i os selv. Og dog – er vi så onde? Så misdannede? Så perverse? Nej vel!
Men engang?
Moesgaard Museum, nyåbnet i nye bygninger er specialiseret i livet i fortiden. Vejen til det går gennem Marselisborgskovene klædt i gyldne efterårsfarver. Tænk, så smuk Danmark kan være.
I det ydre er museet spektakulært i sin beskedenhed. Græs, beton, glas. Indeni er evolution, bronzealder, jernalder, vikingetid og latinamerikansk dødekult på programmet. Stærkest står erindringen om døden i højen, døden på valpladsen, døden i det fremmede. Menneskerester ligger i egekister under Barum Eshøj. Der ofres i mosen. Et rask snit mellem ørerne, som det stadig ses på Gravballemanden, museets ubetingede trofæ. Eller fjender slagtes en masse som efter slaget i Illerup Ådal, hvis kæmpende hære illuderes på storskærme med tilskuerne midt imellem flyvende pile, kampbrøl, sværdhug og stønnen. Ingen tvivl om autenticiteten, børnene, de er talrige, ser den, og mødre forklarer de mindste, at mændene bare øver sig, og at det hele ikke er så slemt, som det ser ud til.
Jeg ser det som meget værre, også i museets fremstilling af vikingerne som røvere, eventyrere og pengeafpressere.  
For var de ikke først og fremmest håndværkere i verdensklasse i deres skibsbygningskunst, vikingerne? Var de ikke handelsmænd, bosættere og bønder, før de var røvere og dræbere? Men blod, våben og afrevne lemmer er langt mere spektakulære end tjære og høvlspåner, spanter og planker, rånokker og høst af havre på markerne i Danelagen.
På vej hjem gennem motorvejens uendelige tunnel af novembermørke er sammenhængen til dagens Danmark i krig åbenbar. En god majoritet synes om den, siger radioen meget apropos, en stor minoritet vil have mere. Jeg genkalder mig udrejsens gennemgående oplevelser af en jeg-først du-er-ikke-noget-værd-mentalitet. Jeg er midt i Kviums galleri af forvrængede menneskeansigter og ser vildskaben i menneskeofringerne efter slaget ved Illerup Ådal. Er det her, vi er nu? Ikke med knive, nej! vi dræber som ordentlige mennesker på afstand med bomber, og vi elsker billederne af røde eksplosioner fra dem.
Har museerne for kunst og historie taget og vist tidens puls?
Er vi, som Boy, ved at forberede et spring, som definitivt sætter punktum for dén gode fortælling om menneskers nysgerrige færden under solen og over hav og landjord, som Moesgaardmuseets oldtidsfortælling begyndte med?


ANNONCE: 


 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar