OKSEHALESUPPE







PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.


Når kulden her i Finland rigtig sætter ind med temperaturer under tyve grader, når træernes stivnede grene stritter spøgelsesagtigt mod vinden, frosten æder sig ind i kinderne som pirayaer, ånden sætter sig på øjenvipperne og danner istapper, og tæerne ikke kan få sokker nok, så opstår der en indre, mental varme mellem landets indbyggere. Den udtrykker sig i venlige, forståeligt nok lidt stive smil til fremmede forbipasserende, i indforstået blinken og i et indre beredskab til at være sammen med mennesker, som glider forbi, og som man ellers aldrig ville have skænket et nik eller en tanke.
Jeg har oplevet det gang på gang her i min finske vintervirkelighed, og jeg kan næsten længes efter denne åbenhed og det uudsagte løfte om fællesskab, som andre årstider og vejrlig kan være fattigere på.
Men når så temperaturen er sunket helt ned under tredive minusgrader, og man helst holder sig inden døre, især, hvis der blæser en frisk vind, ringer der en klokke i mit hoved med ét og kun ét budskab:

OKSEHALESUPPE

Det er et must, et kategorisk imperativ, en uomgængelig forpligtelse. Min kone elsker min suppe, min familie ville ikke have overlevet uden, og mine venner længes efter den invitation, der skal forny deres kræfter og give dem livsmod, og mens de tryglende stirrer på termometeret med bare ét ønske: at kulden skal slå nye rekorder, venter de med stigende utålmodighed på et telefonopkald fra mig.
Opskriften her passer til ca. 10 personer og kræver en gryde, der rummer 10 liter.

INGREDIENSER:
5 kg oksehaler
200 g smør/margarine tilsat et skvæt olje
1 spsk. salt
kværnet peber
1 spsk. paprika
Kraftben/kraftterninger

Suppevisk
4 kviste timian
10 stilke persille
2 porrer
4 stilke bladselleri
2 laurbærblade
5 chalotteløg
2 små dåser koncentreret tomatpuré

Endvidere
3 porrer
5 gulerødder
1/2 selleri
5 hakkede fed hvidløg
5 dl tør sherry

Til serveringen
10 hårdkogte æg
lidt fintskårne gulerødder
små grønærter

Halestykkerne brunes med salt og peber. Tilsæt vand, så det dækker. Kog op og skum et par gange. Tilsæt paprika. Tilsæt den så vidt muligt sammenbundne suppevisk og tomatpuréen. Kog langsomt under låg i ca. 3 timer. Skum med jævne mellemrum. Tror man ikke på kødets kvalitet, og det er vitterligt dårligere end det, min farmor brugte til sin oksehalesuppe, er tilladt at lade et kraftben eller et par kraftterninger koge med.
Når kødet er meget mørt, tages halestykkerne op, og kødet pilles fra benene. Suppevisken kasseres, suppen sies og skummes for sidste gang. Der tilsættes vand efter behov.
Porrer, gulerødder og selleri skæres i passende stykker og tilsættes sammen med hvidløgene. Kog suppen med kød og grøntsager i 10-15 minutter. Tilsmag med salt, peber og sherry.  
Fintskårne gulerødder og små grønærter tilsættes før serveringen.
Serveres med halve, hårdkogte æg og lunt brød.
Har man, ikke som jeg venner, men uvenner på besøg og ønsker at bidrage til deres nært forestående hjerteinfarkt, er det et godt forslag efterfølgende at servere fede oste og at servere snasket chokoladekage med flødeskum til dessert.
Men vil man overraske sine gæster på en behagelig måde, findes der faktisk hvide vine, der passer til den kraftige suppe! Spørg bare i ALKO eller lyt til en troværdig vinhandler.


ANNONCE:

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar