BRÆNDEKLØVER



 
Ferdinand Hodler, Der Holzfäller (1910)


  






PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Mens jeg står ved den voksende brændestabel, ser jeg Hodlers ikonisk maleri af en træfælder for mig. Det er et studie i balance, præcision, kontrolleret raseri og evnen til at koncentrere kraften i et koldt, beregnende hug hvinende ned fra himmelske højder. Styrken øges gennem den vredne krop, billedfladen udnyttes maksimalt af diagonalkompositionen, og det næsten overmenneskelige fremhæves af den lave horisont, som får træfælderens skikkelse til at løfte sig mod himlen.
I dag bruger træfælderen motorsav. Til at kløve brænde findes der maskiner. Kunsten at stable det kan man læse sig til i bøger.
Men fascinationen af det ældgamle håndværk findes stadig. Tjek på nettet, hvor ungersvende som en afglans af Hodlers maleri viser musklerne i romantisk selvforherligelse.
Men den gang tipoldemor var barn, var træfældning og brændehugning ikke for sjov. Tjek folkeeventyr nedtegnet i hendes livstid. Her er brændehuggerne fattige og sulter. Til og med kan de som i grimmeventyret om Hans og Grete optræde som nogle værre tøffelhelte.
I dag kløver man brænde med økse aus Liebe zur Kunst. Den gang blev man brændehugger af bitter nødvendighed. Så slæbte man sig en pukkel til og døde midt i arbejdet. Tjek Jean-François Millets maleri af døden og brændehuggeren.
Jeg står ved min maskine og kløver. Med et let tryk på en knap udløser jeg en kraft, som svarer til vægten af en elefant. Stilfærdigt bevæger kløvekilen sig frem og tilbage. Mine tanker flyver frit. Brændestablen vokser. Kun irriterer det mig lidt, at jeg her nær slutningen af april er begyndt at småfryse.
Men jeg kunne jo finde kløveøksen frem.
Jeg slukker for strømmen, lægger en presenning over brændekløveren og går ind og drikker kaffe.


ANNONCE: 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar