PROFIL
Asger
Albjerg
forfatter,
fil.dr
Jeg
har været højskolelærer i Sverige,
leder
af Nordens Institut på Åland
og
i det meste af mit arbejdsliv
lektor
i dansk ved Helsingfors Universitet.
Jeg har søgt efter et digt til mit æbletræ, som det ser ud nu,
midt i foråret, når naturen viser sig i al sin... Ja, sin hvad, egentlig? Pragt, glans eller uskyld?
Der er
masser af ord at vælge imellem, når man googler rundt for at finde et digt om
æbletræer i forårets skrud med rim på
både vinterens sammenbrud og havens
stjerneskud. Til hvilket et profant
Herregud! måske er den mest passende
kommentar.
For
digtere og alskens rimsmede svømmer over med ord og følelser, som hverken
passer til forår eller æbletræer.
Og især
ikke til uskyld!
For de
står jo der, æbletræerne – i hvert fald mit! og stritter hæmningsløst med
støvdragere, som i folkeskolens blomstersprog stod for den mandlige kærlighed,
og støvfang, der var lige som mors mave, hvor frugten voksede og blev til et
æble.
Uhuuh-ha!
Og værre
blev det, når man kom til bibelhistorietimen og hørte om Eva & Adam, som
efter at have spist det kundskabsbefængte æble fik blik for nøgenhed og synd.
Da jeg
noget frustreret var kommet så langt i mine overvejelser, fandt jeg en halvt
støvet bog frem. Titlen er Tosserier,
men som enhver ved, kan det tossede være forbundet med visdom – lige så vel som
spøg og alvor kan være to sider af samme sag.
Et af
tosserierne greb mig, for her er stærke følelser på spil i skyggen af vårens
flamboyante blomstring. Hvis jeg, med fare for at blive dømt ud som sexist og
komme på hold med fx Donald Trump & co. af hvide, frustrerede
middelklassemænd, som kvindebevægelsen har frataget deres centrale ordforråd
angående kvinder og det, man gør eller ikke gør med dem – – – hvis jeg altså
med et i dag uhørt og nærmest strafværdigt ordvalg skulle karakterisere
nedenstående jomfru Olsen og hendes situation, må det blive med ordene,
at hun er så dum og så uhyggeligt grim, at ingen har gidet at
kravle op til hendes usle hummer på femte for at gi’ hende en ordentlig omgang
med støvdrageren.
Og at der er derfor, hun springer. Men det kunne jeg naturligvis
aldrig drømme om!!!
Hvad der
derefter sker i Halfdan Rasmussens digt og efter det gribende møde med gårdsangeren
og den fhv. jomfru overlader jeg gladeligt til læserens egen fantasi.
NOGET OM AT FØLE SIG GREBET
I går sprang alting ud
som Gud bestemte.
I dag sprang jomfru Olsen
ud fra femte.
Men da en sanger stod
og kvad om våren,
fortrød hun springet
før hun ramte gården.
Og da hun syntes godt
om hans tenor,
lod hun sig gribe af
hans skønne ord!
Dog, måske
skulle jeg for en ordens skyld og for at vise en sammenhæng til anden i denne
forbindelse relevant litteratur lige minde om, at elskerrollen i den vist nok
samlede operalitteratur (og hvor udtrykkes følelser stærkere?) besættes af
netop en tenor. Det kan man da kalde et avancement for tosseriets kvindelige
hovedperson.
Nå-ja, én
markant undtagelse findes der jo: Mozarts Don Juan. Han er baryton, men han er
jo også et helt usandsynligt svin. Det er mit æbletræ ikke.
Tilsyneladende.
ANNONCE:
Ingen kommentarer:
Send en kommentar