PIBERØG














PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet


Trods den lette fralandsvind mærkede jeg røgen allerede nogle meter fra ham. Han stod med blikket mod Sverige og vendte sig halvt, da han hørte mig komme. Et par dybe host, så først tog han piben ud af munden, spyttede og bankede den forsigtigt ud mod en pullert. I bænken, han stod ved siden af, var der skruet et skilt af messing. TOBAKSRYGNING FORBUDT, stod der med store bogstaver.
– Fin lugt, sagde jeg.
Han grinede og stoppede piben i bukselommen.
Smugryger, tænkte jeg og så ham jokke ind mod kajen.
Jeg ville lyve groft, hvis jeg kaldte ovenstående årets sommeroplevelse. Alligevel er det den, jeg først ser for mig, nu jeg sidder med hagen i håndfladen for at genopleve det, der i juni måned har gjort indtryk på mig.
Måske er det lugtens skyld. Den lugt, jeg selv har været så afhængig af. Og hans fine pibe. En reel straight grain, let svunget i skaftet og med buldoghoved.
For hvordan begyndte det egentlig, det der med tobaksrøgen? Jo, med smugrygning! Ikke bare for mit vedkommende, det gjaldt de fleste, jeg kendte. En 5-styks York var overkommelig i pris. Og hvis ikke, kunne man jo altid dele. Siden blev det 10-stykspakker. En majspibe som supplement. Fra købmandens sortiment af fejlfarver kunne man vælge cigarer stykvis.
Nogle snakkede om kræft. De var bare lige så store idioter som dem, der lavede forkromede regnestykker over, hvor meget man tabte, når man røg. For fornøjelser kostede sgu. For fanden! Og alle kendte en morfar, der var syvogfirs og røg som en skorsten og havde eget hus. Hvad snakkede de om? Idioter!
Muligvis fandtes der en aldersgrænse, men ingen, absolut ingen, kendte den. Efter nogen tids eksperimenteren i det skjulte kunne man så springe ud som ryger med opkast og svidende tunge bag sig og tjek på skidepindens krav om presserende lokumsbesøg.
Ikke mindst var rygning mandigt som bare helvede. Bajere smagte bedre med en smøg inden for rækkevidde, og et lille lejrbål i hånden og røg dybt i lungerne inspirerede til jagt.
Og rygning var ikke mindre feminint. Tobaksreklamerne demonstrerede, hvordan kvinder holdt cigaretten mellem fingre med lange, rødlakerede negle. Og satte den mod svulmende læber med hovedet helt på skrå.
Og wauw, der blev pulset! Rygning var en menneskeret. For rygning forfrisker og tilfredsstiller. Ikke bare i sengen. Før og efter søvnen, for eksempel. Også efter måltidet og under det, hvis man havde lyst. Et strejf af lykke med Lucky Strike, glamourøst og sundhedsfremmende. Ud af skolernes lærerværelser stod der en kompakt røg. Blaffede man, og det gjorde virkelig mange den gang, var det selvfølgeligt at tænde en smøg som det første – naturligvis efter at man behørigt havde budt chaufføren. Man var jo høflig! Måske var det en ikke-ryger, men forekommende trak han så på sin side høflig askebægeret ud til fri afbenyttelse. Skulle man på besøg eller træffe en myndighedsperson i dennes kontor, var det godt at kunne støtte sig til en smøg. Værtinden var altid klar med et askebæger.
Den første gang, jeg indså, at netop dette måske ikke var helt comme il fault, var i midten af halvfjerdserne i Åbo, Finlands gamle hovedstad. Med ordentlig fyr i piben støvlede jeg ind til professor Linnér, som havde stillet mig nogle timer ved Akademiet i udsigt. Han var svensker fra Sverige og en dannet mand. Med små skridt gik han hen til kontorets vindue og åbnede det på klem. Her stod han under hele samtalen, som endte med, at han udtalte sin glæde over at nu endelig få ”en riktig dansk” som lærer udi den danske litteraturhistorie.
Det var stiligt sagt, men perspektivet i af hans karakteristik af det danske som hensynsløst egocentrisk gik først langt senere op for mig.
Han kan have ret eller uret, men når alt kommer til alt, var Finland det første nordiske land, der satte en grænse for tobaksrygning i offentlige lokaler. Og den fandtes allerede, da jeg satte mine ben i Åbo.
TUPAKOINTI KIELLETTY stod der med store bogstaver i offentlige lokaler, og det var et budskab, der i lighed med HUNDEN BIDER-skilte hurtigt blev tilegnet af selv analfabeter. Analfabeter i finsk, mener jeg. Med tanke på mig selv.
Efter en del års tilvænning til røgfrihed kunne ingen finne så meget som drømme om at tænde en cigaret på et postkontor. Næste skridt var, at rygning blev flyttet fra private boliger ud på balkoner og trappesten. Uanset kulden. Og frivilligt! Men ikke nok med det. En ny lov giver nu ejer- og lejerforeninger ret til at forbyde rygning også der.
Og her stod jeg så, i Danmark, midt i juni måned 2016 på en mole på Sjællands østkyst og så en smugrygende senior. Danmark har overhalet Finland med syvmileskridt, tænkte jeg. Selv på vej ud i havet skal rygning være et minde blot.
Men inderst inde gnavede der en orm. Måske var skiltet med rygning forbudt blot et udtryk for dansk, klassisk, østvendt ironi. For selv om en hær af læger og tobaksfjendske organisationer med orden i papirerne vil forbyde folk at ryge sig ihjel og varsler tobaksrygningens snarlige død, er der altid smutveje. Som på molen i Humlebæk.
Et øjeblik ser jeg den oppe fra. Den minder om en blindtarm.
Min egen pibe? Jo, den ligger stadig i lommen, hvor den har ligget i mange år.



ANNONCE:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar