WHAT BREXIT MEANS






PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet



Vi havde netop sat os ind i hans bil. Det var virkelig mange år siden, vi havde set hinanden, og et eller andet sted skulle samtalen jo starte. Og ikke med børn, villa og vovse! Jeg tænkte på noget aktuelt: Brexit, Nice og det såkaldte forsøg på et militærkup i Tyrkiet. Han tænkte muligvis på det samme, men jeg kom først.
– Brexit, begyndte jeg, da han bakkede ud af parkeringsbåsen.
– Han holdt tungen lige i munden, mens to aggressive bilister fra hver sin side blinkede ind mod pladsen, vi forlod.
– Brexit? sagde du.
– Mmmm.
– Og hvad betyder dét så? Han drejede af mod vejen til Åbo.
– Brexit betyder, begyndte jeg, men han klippede mig af.
– Yes, it means Brexit. Han sagde det med tillavet britisk udtale.
Fra skolen kendte jeg ham som en ordkløver, der altid endte med at få det sidste ord. Selv lærerne frygtede ham, ikke på grund af argumenternes tyngde, men på grund af hans vedholdenhed.
– Og Tyrkiet means Tyrkiet, fortsatte han og fik alle ordene til at lyde som danske. – Hvis du forstår, hvad jeg mener.
– Jep. Det næste militærkup er lige om hjørnet, når magthaverne svigter demokratiet og lader religiøsiteten gå over gevind. Siden Kemal Attatürk ...
– Så er vi altså enige om Brexit, konstaterede han.
– Jeg er ikke helt sikker på, at jeg er med.
– Ahrr, sagde han. – EU ved man, hvor man har. I hvert fald i store træk. Det står i forfatninger og traktater og i et lovkompleks, som alle kan læse. Alle kan læse!
Han grinede som om han havde sagt en kæmpe vittighed.
– Så da man meldte sig ind, vidste man, hvad man sagde ja til. Ok?
– Ok, sagde jeg. Hvor vil du hen?
– Til Åbo, svarede han, grinede igen og overhalede et lastvognstog. – Det ved man, hvad er. Men helt seriøst, fortsatte han efter et par lette slag mod rattet,  – hvor vil briterne hen? Dem, der stemte leave, Brexit, ud?
– To leave or not to leave, nynnede jeg i håb om at slippe uden om det umulige spørgsmål.
– Men helt seriøst, mand?
Han var ved at hidse sig op.
– Brexit betyder jo ikke en skid, kørte han på uden at vente på svar. – For ingen ved, hvad det er. Brexit means Brexit er et stort, tautologisk hul i jorden uden mindste substans. Under valgkampen hældte leavetilhængerne hvad-som-helst i det: Sparet medlemsbidrag på hundredvis af millioner skulle gå direkte til folkesundheden. Arbejdskraftens frie bevægelighed med polakker og rumæner og hvad ved jeg skulle stoppes samtidig med, at det indre markeds frie handel ville fortsætte. Non-faktuelt som bare...
Han afbrød sig selv med et God shave the queen, et udtryk som jeg syntes, han måtte være noget for gammel til.
Men jeg nikkede og spurgte, om han havde hørt om en dato for udtrædelsesforhandlingernes start.
– Maj 2030, grinede han. – Hvis Boris Johnson altså lever til den tid. Nej, helt seriøst, sagde han, nu for tredje gang. Det var åbenbar blevet hans yndlingsudtryk i vores post-faktuelle verden. – Når EUs mest hadede udenrigsminister ...
– Johnson?
– Hvem ellers? Når Johnson ikke opnår en skid, indgår England uden Skotland i en ny, transatlantisk union med Trumps USA. Og med Putins Rusland som associeret medlem.
– Helt seriøst? spurgte jeg.
– Yes! Helt seriøst! Medmindre briterne stemmer sig ind igen.
Jeg sukkede lydløst. Der var endnu meget langt til Åbo.


ANNONCE:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar