LOCKER ROOM TALK









PROFIL
Asger Albjerg                     
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



I morges kl. 04.30, tre dage inden sin indsættelse som Mørkets Fyrste, udsender Du-Ved-Hvem igen en overraskende tweet. Den forkynder, at hans samlede tweets, ordnet kronologisk, vil blive trykt på blødt, sugende papir og samlet i ruller med 500 forskellige tweets i hver rulle. Rullernes bredde skal være generøs, hele 12 centimeter, en inspiration fra de tolv bønner i Fader Vor, tweeter han.
Klokken 04.39 kommer der en ny tweet: Idéen har bogstavelig talt taget verdens papirfabrikanter på sengen, og er straks slået an. Grossisterne har allerede bestilt så mange ruller, at samtlige skovarealer i Amazondeltaet er truet for at imødekomme behovet for råmateriale. Men, som Du-Ved-Hvem bemærker, så befolkes disse ødemarker jo bare af en håndfuld indianere, og at alt det grønne skulle være jordens lunger er noget, kineserne har fundet på.
På vej til postkassen nede ved havelågen fortæller jeg det i forbifarten til min nabo, som læseren af min forrige blog vil huske som ham med muldlokummet i et hjørne af haven. Han har netop åbnet sin bil med fjernbetjeningen, men i stedet for at sætte sig i den, stryger han sig om hagen med typisk finsk eftertænksomhed.
– Endelig, endelig, mumler han, – endelig kommer redningen for den finske økonomi. Tænk, hvad det betyder for vores eksport af knowhow, skovprocessorer og papirfabrikker og finsk myggespray, som er verdens mest effektive.
– Så får du vel råd til nogle af de der nye ruller til dit das, siger jeg og peger over mod det lille hus med hjertet i døren.
– Afgjort! siger han og sætter sig ind i bilen.
Jeg står tilbage ved postkassen, hvor der ligger en par reklametryksager og en gratisavis. Alt vigtigt får man jo nu for tiden elektronisk, også, når man benytter sit porcelænstoilet med stort og lille skyl.
Men et rigtigt das, et muldlokum i et hjørne af hegnet. Det opfordrer på en helt anden måde til

at sidde i egne tanker, indtil en anden på døren banker,

som det hedder i det bekendte vers. 
Mon de nye ruller vil vække til filosofisk eftertanke eller fremkalde gale idéer?
For at afprøve det bestemmer jeg mig til at invitere mig selv til en tur på hans das, når rullerne med Du-Ved-Hvems tweets ankommer om en lille uge.
Netop da siger det pling i min lomme. Det er en tweet fra Du-Ved-Hvem.

Arbejdsløshedsproblemets endelige løsning:
Mere oprustning = Flere arbejdspladser.
Mere krig = Færre arbejdsløse.
Flere arbejdspladser + Færre arbejdsløse = Genvalg i 2020,

Tre dage før sin indsættelse har han offentliggjort masterplanen for otte år som Mørkets Fyrste.



ANNONCE:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar