EFTERÅRET NÆRMER SIG





PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Min første tanke efter at have læst digtet var monstret Harvey, orkan, syndflod og spreder af giftige kemikalier i ét ustandseligt uvejr.
Men det var dumt, de tanker havde sikkert ikke været i digterens hoved, langt mindre fandtes de på papiret. Det var bare mine associationer, der løb løbsk på grund af den finske sommers vedholdende stærke blæst og talrige regnbyger med unormalt store vandmængder.
Pseudonymet Gromit står for digtet, der stod at læse i det finlandssvenske Hufvudstadsbladet, hvortil Gromit hver søndag leverer et bidrag.

September

Överraskad inser jag
att sommaren är slut.
Värmen såg jag inte till
och fjärden låg ju aldrig still,
det är så länge till april.
Nu när hösten kommer vill
jag sucka och gå ut.

Illustrationen til digtet, for sådan en er der også hver søndag, viser et koøje med et bølgende hav bag. Godt ramt, tænker jeg, præcis sådan er denne sommers sejlerliv set fra et koøje.
Og når man er træt af synet, sukker man og går ud.
Som Gromit.
Til hvad går man ud?
Og igen griber dommedagsstemningen fra monstret Harvey mig. Som forstærkes af nyheden om Irma, en ny monsterstorm, der med 280 km/t har kurs mod Jomfruøerne og Florida. Hjælp, tænker jeg og søger i tankerne beskyttelse bag et koøje. Nu på amerikadamperen Titanic, engang det strålende symbolet på luksus, fart, sorgløshed og kontrol over naturen i et uendeligt fremskridt mod en bedre verden.
Det var i 1912. Som bekendt forliste Titanic på sin jomfrurejse mod det forjættede land Amerika. Og jeg har hørt sige, at havde verden den gang besindet sig og gennemtænkt årsagerne til forliset og handlet derefter, var Første Verdenskrig aldrig brudt ud to år senere.
Jeg kan ikke afgøre, om det er langt ude.
Til gengæld er jeg sikker på, at det, som jeg for nylig hørte i en diskussion i radioen, at Harvey er et wakeupcall og en generalprøve på det, der vil ramme os, hvis vi ikke besinder os på klimaforandringer skabt af menneskene, har meget for sig.
Ikke, at jeg er nervøs for hverken storm eller vand, sådan personligt når jeg er hjemme i hvert fald. Ikke på nogen måde! For rundt om huset, hvor jeg bor, har jeg møjsommeligt gravet faskiner og fyldt dem med kubikmeter efter kubikmeter af dyrt indkøbte skærver. Og de farligste træer omkring huset er fældet, savet og kløvet. Uvejr, vand og vinter kan komme, jeg er beredt, jeg har set om mit hus, tænker jeg i tråd med tidens individualisme og føler mig godt tilfreds.
Så går jeg ud til min bil. Det er lige før solnedgang, det er vindstille, og jeg ved, hvor jeg skal hen. Til en sø ved en krummet, naturskøn vej nær Fagervik Gård et halvt hundrede kilometer vest for Helsingfors. Her standser jeg bilen, ruller vinduet ned og tager et billede.
Naturen er så trøsterig smuk. Når den altså er det.


ANNONCE:

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar