DE GAMLES STEMMER






PROFIL
Asger Albjerg
forfatter, fil.dr
Jeg har været højskolelærer i Sverige,
leder af Nordens Institut på Åland
og i det meste af mit arbejdsliv
lektor i dansk ved Helsingfors Universitet.



Da min kone endnu var min kæreste, skrev hun bogen Den frivilligt ödmjuka kvinnan. Den handler om Fredrika Runeberg (1807-79), gift med Johan Ludvig, Finlands nationaldigter. Fredrika havde det ikke altid lige let, også, fordi hun var et skrivende fruentimmner, som man dengang med passende nedladenhed kunne formulere det for at markere afstanden til de virkelige digtere, dem af mandskøn.
Under en lang helligtrekongersmorgenmad forleden opdagede min kone og jeg, at vi begge læste om bogen Fire and Fuery, hun i sit papirknitrende Hufvudstadsbladet, jeg på min elektroniske læseplade, der hverken kender sprog- eller landegrænser.
At det var en eufemisme af første klasse at kalde Michael Wolffs bog nedladende i forhold til USA’s præsidents evne til at udfylde sit embede var åbenlyst. Og vi blev hurtigt enige om, at det måske var derfor, at præsidenten, i en dunkel erkendelse af dette faktum, som en tvangshandling gang på gang og også nu måtte udøse sin galde over Hillary Clinton, hans kvindelige modkandidat i præsidentvalget, som fik tre millioner flere stemmer end han gjorde.
Og så var vi, dér ved morgenbordet, tilbage i gamle forestillinger om alt for små mænd, det være sig i digtning eller i politik, der ikke kan tåle kvinder, der trænger sig ind på områder, de før har kaldt deres.
Ned gennem historien har selvtilstrækkelige og inkompetente magthavere diskrimineret og krænket mennesker af anden etnisk oprindelse, af anden samfundsklasse, af andet køn, af anden religiøs eller politisk overbevisning, af anden alder – børn, for eksempel. Eller ældre, der har forladt arbejdslivets trædemølle. Hvad er egentlig deres berettigelse, når verden brager fremad i et tempo, så unge knap nok kan følge med.
Hvordan skulle så de gamle kunne?
– Fordi de har god tid, sagde jeg. Til at læse, opleve og reflektere. Fordi de endelig har tid til at løfte hovedet og se længere, end deres fødder når.
– Fordi de har erfaring, som er levet, sagde hun ovre fra den anden side af bordet.
Eller måske sagde vi det ikke højt, måske tænkte vi det bare og var enige som et par gamle bryggerheste, der har trasket langs de samme ruter i utallige år.
Hm, sagde jeg (eller sagde jeg det faktisk?) og tænkte på De ældres råd, det finlandssvenske radioprogram på Yle Vega, hvor en lille håndfuld livserfarne mennesker, deriblandt én kvinde, hver anden mandag i bedste sendetid kommenterer ugens begivenheder med perspektiver, der kan gå tilbage til de gamle romere, og ikke sjældent med indlagte sentenser på latin. Engang imellem kan de blive lidt sluddervorne og glemme fokus, men dén menneskelige svaghed tilgiver jeg dem gerne, idet jeg ser den som en følge af, at de favner bredt: Finlands forsvar i eller uden for Nato, flygtningekrisen, præsidentens magtbeføjelser før og nu, magtbalancen nu og i fremtiden i et historisk perspektiv, undervisningen, økologi, klimakrise, EU, USA ...
– Med al respekt for De ældres råd, afbrød hun min tankestrøm, – så fungerer de som radioens undskyldning for at fylde sendefladen med hurtigsnakkere, hvis horisont ikke rækker længere end til trafikmeldinger og personlige erfaringer med lus.
– Må jeg læse højt for dig? Fra en klumme af Katrine Wiedemann, en ung kvinde født i 1969. Hun er sceneinstruktør. Uden at vente på svar læste jeg:

Den ældste generation sidder inde med en unik viden og erfaring. De har levet i tiden før alt, hvad vi kender i dag, før det klasseløse samfund, før modernismen, før ungdomsoprøret og det første stadie i kvindefrigørelsens verdensrevolution, de har prøvet og overlevet krigstid, de kommer fra en knaphedskultur, som ingen unge i dag i deres vildeste fantasi kan forestille sig, de kom af en verden af dannelse, som er på vej væk, som tegn i sand.
De er her ikke evigt, og vi bør tale med dem nu.

Vi bøjede ydmygt vores grånende hoveder og tog en kop kaffe til.
Verden går trods alt fremad, det er sikkert og vist. Og lus har der altid været.

Min blog på næste tirsdag er en tekst af Fredrika Runeberg.


Se min hjemmeside: asgeralbjerg.fi








Ingen kommentarer:

Send en kommentar